lördag 18 februari 2012

GULDSKIVAN FYLLER ETT ÅR IDAG!!!
Ett helt år nu har jag hållit på och lagt ut länkar till en massa favoritlåtar jag sett och hört under mina år som skivsamlare. En hastig tillbakablick på året som gått:
Vissa låtar har jag  blivit väldigt förvånad att de finns. Andra låtar har jag blivit lika förvånad över att de inte finns.
Mycket har jag lärt mig genom att läsa de texter som i regel följer med varje videoklipp på youtube. Exempelvis att Box Top är en amerikansk och inte engelsk grupp som jag trodde, att Bill Amesbury gjorde 'Rock my roll' så sent som omkring 1970, inte i början av 60-talet, och att Sharon Tandy ursprungligen är sydafrikanska.

Tio låtar som det varit lite speciellt att få lägga ut:
Bobby Fuller Four: The magic touch. Dels fick jag vänta rätt länge på den, dels betyder låten oerhört mycket för mig.
Tommy Bruce: Over Suzanne. Fick vänta tio år på den singeln, fick vänta även på youtube... är fortfarande förvånad att den överhuvud dök upp på nätet!
Lee Dorsey: Go-go girl. Det finns alldeles för få Lee Dorsey-låtar på youtube, och därför var jag så jätteglad över att denna lite mer udda låt faktiskt fanns. En av de lyckligaste låtar jag hört!
Chico Holiday: Please don't touch. Också en låt jag fick vänta på. Och eftersom det är en av de summa tre låtar med Chico Holiday som finns på youtube, så var det lite speciellt när den dök upp!
Tom Jones: You keep me hangin' on. Jag lyckades aldrig få tag i den här låten på skiva, trots många års försök. Därför var det ett extra värde i att hitta den och kunna lägga ut den här. Suverän version!
Kingsmen: Trouble. Någon som hört talas om den låten? Nej, tänkte nog det. Den låg mystiskt inbäddad på något vis, och jag var inte säker på att det var rätt låt. Men det var det! Lyckan var stor.....
Peggy March: Kilidini docks. Det var lärorikt när den äntligen dök upp. Dels fick jag veta att låten är inspelad i Holland, dels blev en bloggsupporter fullständigt salig av den, vilket var kul!
Marmalade: Piece of my heart. Denna version är tämligen okänd, och inte särskilt väl sedd i expertkretsar. Men jag dyrkar den, och blev mycket glad när den äntligen dök upp!
Music Explosion: Can't stop now. Det fanns spår med gruppen, men inte den låten. Inte på de första tio sidorna jag sökte på i alla fall. Blev helt besatt av låten (precis som när jag köpte den på skiva) och letade som en galning. Efter trettiofem youtubesidor hittade jag den! Skam den som ger sig....
Marty Wilde: Johnny Rocco. För första gången någonsin la jag ut en låt som jag lärt mig bara några veckor tidigare! Fick ett tips.... och föll genast för låten när jag hörde den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar